Detta var tidigare Ekbackeskolans hemsida, den finns idag på ekbackeskolan.se.

EFTER GRUNDSKOLAN

Gymnasium

Idag är gymnasiet i första hand studieförberedande, även om det finns inriktningar som också är yrkesförberedande. Alla har dock det gemensamt att de ger behörighet för eftergymnasiala studier. Även om man går frisörprogrammet, fordonsprogrammet eller elprogrammet så kan man välj en helt ny bana efter avslutade gymnasiestudier. Systemet är byggt på detta vis för att alla ska få utbildning i de viktiga grundämnena som matematik, svenska, engelska och naturkunskap, samt möjlighet att senare ändra riktning. Det är ju inte så lätt att veta vad man vill göra med sitt liv när man är 14-15 år gammal.

Yrkesskola

De som inte kommer in på ett vanligt gymnasium efter grundskolan, eller som av annan anledning inte når upp till gymnasieskolans grundkrav, kan ansöka till yrkesskolan. Vanligt är att de som ansöker till yrkesskolan inte når upp till gymnasieskolans grundkrav, ofta till följd av en diagnos inom t ex ADHD, autism eller särskola.

I yrkesskolan förbereds man inför vuxenlivet och utbildas i användbara och viktiga ämnen som t ex HLR, brandskydd, motorkörkort och annat. Man kan välja att gå som lärling hälften av tiden och på så sätt få inblick och utbildning i ett riktigt yrke. Då får du vara med och jobba på riktigt så att säga. Du kan då komma behöva arbetskläder. Det är viktigt att ha rätt form av arbetskläder för det yrke du utövar. Är det ett jobb där du behöver ha skyddskläder och skyddsutrusning till exempel, så ska arbetsgivaren se till att ordna det.

Yrkeshögskola

Yrkeshögskolan är en eftergymnasial utbildning som fokuserar på att lära ut ett specifikt yrke helt och komplett. Givetvis kan man få en bra grund för ett specifikt yrke redan på gymnasiet, men det är sällan det räcker för att man ska komma ut direkt i arbetslivet. Praktiska yrken ger en ofta jobb och bra betalt, det är en ganska trygg och säker väg att gå. Ett bra yrke är elektriker! Du kan då jobba som behörig elektriker i Landskrona efter avslutad utbildning.

Högskola och universitet

På högskolor och universitet får man i första hand teoretisk utbildning som sedan kompletteras med praktikplatser och lärlingstjänster. Här kan man läsa både enstaka kurser och hela utbildningar och passar för den som trivs med näsan i skolböckerna. Kanske du vill satsa på att bli sjuksköterska eller läkare? Om du blir det, så kan du sedan satsa på bra sjukhusmöbler från Swemed

Bra hjälpmedel när du studerar

När du studerar vidare, så är det bra att ha en del saker. Det är inte fel att satsa på en bra laptop till exempel. Se även till att skaffa ett usb minne 4gb från usbkompaniet. Det är smidigt att kunna spara ner examensarbeten med mera på det sättet.